W ostatnich tygodniach koreański serial SQUID GAME bije rekordy oglądalności w Polsce i na całym świecie. Stał się już najpopularniejszym serialem w historii platformy NETFLIX. Pomimo, że film jest przeznaczony dla widzów 16+, z dnia na dzień coraz chętniej oglądają go i dyskutują o nim dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W serialu dzieci mogą zobaczyć zmagania zawodników, w których przegrana oznacza śmierć. W mediach społecznościowych już pojawiają się challenge, które zachęcają dzieci do ryzykownych i krzywdzących zachowań – siebie i innych.

Ośmioodcinkowy serial przedstawia losy grupy osób, które z powodu trudnej sytuacji życiowej dały się nakłonić do udziału w serii gier, nie wiedząc, że przegrywający są w nich brutalnie zabijani. Na ekranie pokazywane jest to w  sposób bardzo realistyczny – strzały prosto w głowę, bryzgająca we wszystkie strony krew, śmiertelne upadki z wysokości. Jednym z wątków filmu są też pokazane sceny pobierania organów od umierających po nieudanej egzekucji graczy.  Obok brutalnych scen w filmie widać strach i rozpacz bohaterów oraz bezwzględne okrucieństwo ich oprawców.

– Słyszymy od nauczycieli i od samych dzieci o 9-10 latkach, które organizują pokazywane w serialu gry, dzielą się na graczy i strażników, udają zadawanie śmierci i umieranie, zdarza się, że stosują realną przemoc wobec przegranych – strzał zastępują uderzeniem w głowę, a nawet pobiciem. Tak jak bohaterowie filmu dostają od tajemniczych osób wizytówki z numerem telefonu oznaczone symbolami kółka, kwadratu i trójkąta, tak uczniowie podrzucają sobie podobne wizytówki do szkolnych szafek. Dzieci, które nie oglądały filmu, słyszą o nim w szczegółach od rówieśników. Okazuje się, że wiele dzieci ogląda ten serial nie tylko za przyzwoleniem rodziców, ale nawet wspólnie z nimi – relacjonuje Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Film staje się również inspiracją do rozgrywek online (np. na platformie Roblox popularnej wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a nawet młodszych). W sieci można kupić przebrania – zarówno ofiar, jak i strażników. Ich dystrybutorzy zapowiadają, że będą przebojem w tegoroczne Halloween. W ofercie sklepów internetowych pojawiają się dziecięce gadżety związane z filmem – kubki, poduszki, bluzy, koszulki, a nawet klocki z postaciami z gry i z możliwością zbudowania znanej z filmu areny do rozgrywek.

Popularność filmu wśród dzieci i uśpiona czujność rodziców może być związana z mylącą stylistyką – atrakcyjne przebrania strażników, maski, tajemnicza postać koordynatora gry, kolorowa arena, na której dochodzi do rozgrywek. Mylące może być też to, że film nawiązuje do gier dziecięcych, jak „Raz, dwa, trzy, babajaga, patrzy” itp. Do tego film jest intensywnie promowany, a również naśladowany (odgrywanie scen egzekucji, stylizowanie się na bohaterów filmu) na Tik Toku, czyli w miejscu niezwykle popularnym wśród dzieci (nawet, pomimo ograniczeń regulaminowych serwisu, poniżej 13 roku życia).

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę apeluje o uwagę i rozwagę!

SQUID GAME TO NIE JEST FILM DLA DZIECI I MŁODZIEŻY DO 16 LAT!

Podobnie i my apelujemy do rodziców o rozmowę z dziećmi i tłumaczenie, że bezkrytyczne wzorowanie się na zachowaniach przedstawionych w serialu może zakończyć się tragicznie. Z dziećmi, które oglądają lub już widziały serial, warto porozmawiać; zapytać o ich odbiór, emocje. Powiedzieć, że negatywne, przemocowe zachowania aktorów nie pokazują realnych sytuacji i nie można ich pod żadnym pozorem naśladować; wesprzeć dzieci, u których kontakt z serialem wywołał niezrozumienie i niepokój. Ważne, by zadbać o przyjazną atmosferę takiej rozmowy, nie oceniać, nie mieć do dziecka pretensji i żalu.

Nie kupujmy też dzieciom gadżetów związanych z serialem, reagujmy na niebezpieczne zachowania nawiązujące do fabuły.

Popularność serialu nakręca spiralę marketingową: w ofercie sklepów internetowych pojawiają się dziecięce gadżety związane z filmem – kubki, poduszki, bluzy, koszulki, a nawet klocki z postaciami z gry i z możliwością zbudowania znanej z filmu areny do rozgrywek. Zbliżające się Halloween to również świetna okazja na sprzedaż gadżetów związanych z filmem, które posłużą za przebrania dzieciom pukającym do drzwi po „cukierek albo psikus”.

Konsekwencji oglądania takiej dawki przemocy, upozowanej na atrakcyjną grę, możemy się łatwo domyślić. W sieci pojawiają się już wyzwania zachęcające młodzież i dzieci do „igrzysk śmierci”. Dlatego dołączamy się do apelu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę:

Drodzy rodzice, bądźmy uważni! SQUID GAME TO NIE JEST FILM DLA DZIECI I MŁODZIEŻY DO 16 LAT!