Mimo jesiennych klimatów za oknem, otulających świat kołderką melancholii, która aż korci, żeby się pod nią schować i zasnąć, w naszej szkole wrzało. Wszystko to za sprawą poruszonych tematów, związanych tak naprawdę z poczuciem szczęścia, które dla nikogo nie jest obojętne. Któż bowiem nie chciałby być szczęśliwym?…
W październiku cała szkolna społeczność dyskutowała o tym, co robić a czego nie robić, żeby czuć się dobrze z samym sobą i z innymi, jak również o tym co robić, a czego nie robić, żeby inni mogli czuć się dobrze z nami. Ujmując to w skrócie (posłużę się tutaj językiem Analizy Transakcyjnej), tworzyliśmy receptę na to „Jak być przyjacielem i mieć przyjaciół?”. Październik upłynął w gorącej atmosferze pod znakiem dbałości o zdrowie psychiczne. Co zatem się działo?
02.10.2023 r., w dniu urodzin Mahatmy Gandhiego – przywódcy indyjskiego ruchu niepodległościowego i propagatora pacyfizmu, obchodziliśmy Międzynarodowy dzień bez przemocy. Nauczyciele podczas lekcji rozmawiali z uczniami na temat tego, czym jest agresja i przemoc, jak się przed nią chronić i gdzie można zwrócić się o pomoc. Przedstawiali asertywne sposoby wyrażania i obrony własnych poglądów, wartości i praw. Uczniowie licznie wzięli udział w obchodach tego dnia. Na lekcjach plastyki i godzinach wychowawczych przygotowali piękne plakaty, które były mocnym wyrazem sprzeciwu wobec różnych form przemocy. Plakaty, rozwieszone na szkolnych korytarzach, przemawiały do całej społeczności a ich jednoznaczny przekaz STOP PRZEMOCY poparły wykonane przez uczniów i nauczycieli T-shirty, na których widniały rysunki, hasła, cytaty będące wyrazem tolerancji, zrozumienia i przyjaźni. Plakaty i T-shirty drugiego października, przemówiły jednym głosem: Nie chcemy przemocy. Nie zabrakło również słów, które przez szkolny radiowęzeł (dzięki inicjatywie Samorządu Uczniowskiego) dotarły do uszu i umysłów dzieci i młodzieży potwierdzając jednoznacznie słuszność postulatów widniejących na plakatach i koszulkach.
Samorząd uczniowski, przy wsparciu swoich opiekunów, zorganizował konkurs na najciekawszą proprzyjazną/antyprzemocową koszulkę. Wybór najlepszych był bardzo trudny, ponieważ uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i koszulki jedna przez drugą poruszały serca jury. Ostatecznie wyłoniono następujących laureatów:
Klasy 1-3
I miejsce – Stanisław Gruszczyński kl. Ic
II miejsce – Zofia Jaensch kl. Ie
III miejsce ex aequo zajęli Wojciech Kaźmierczak z klasy Ic, Amelia Stobińska z klasy IId oraz Jan Gruszczyński z klasy IIId.
Klasy 4-8
I miejsce –Maja Jaśniak kl. IVb
II miejsce – Aleksander Jaensch kl. VIa
III miejsce ex aequo zajęli Marta Nikiel z klasy VII b oraz Katarzyna Kowalczyk z klasy IVb.
W obchodach Międzynarodowego dnia bez przemocy nie zabrakło akcentów muzycznych. Klasa IIId pod kierownictwem zaangażowanej wychowawczyni pani Moniki Jasińskiej, stworzyła i wykonała piosenkę. Jej słowa „Bez hejtowania czuję się wspaniale. To potwierdzone i to podaj dalej.”, wypływające w takt rytmicznej melodii z ust dzieci z pewnością nie pozostały bez wpływu na postawy ich samych jak również odbiorców. https://www.youtube.com/watch?v=5TeEpnGf_tA
10.10.2023 r. przypadł Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, którego obchody zostały zapoczątkowane przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego w 1992 r. i którego hasło przewodnie w roku bieżącym brzmiało „Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie globalnym priorytetem”. W związku z tym wychowawcy klas przeprowadzili z dziećmi i młodzieżą pogadanki na temat tego, co wpływa korzystnie a co niekorzystnie na dobrostan psychiczny człowieka i w jaki sposób o niego dbać. Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego powstała Skrzynka Pozytywnych Relacji, do której uczniowie i nauczyciele mogli wrzucać listy z krzepiącymi słowami adresowane do wszystkich członków społeczności szkolnej. Uczniowie Samorządu wystąpili w roli listonoszy i dostarczyli listy adresatom, niejednokrotnie wprawiając ich w poczucie szczęścia.
Z poruszonych umysłów, pobudzonych myśli i przyjaznych emocji zrodził się nowy pomysł – zrobienia filmu. Młode artystyczne dusze z Koła Teatralnego, Koła Filmowego i Samorządu Uczniowskiego będą wcielać się w role, aby opowiedzieć o sprawach ważnych. O efektach ich pracy bezzwłocznie poinformujemy.