Każdy z nas przeżywa czasem smutek. Ten stan pozbawiający nas energii i chęci do działania pojawia się jako reakcja na stratę czy niepowodzenie. Mimo, że nie każdy smutek jest depresją a depresja nie jest tylko smutkiem, to u ich podłoża leżą te same mechanizmy odpowiedzialne za obniżenie nastroju, zmniejszenie aktywności i wycofanie energii z działania. Różnica między smutkiem a depresją ma charakter ilościowy i nie da się postawić ostrej granicy między nimi. Mimo to, smutek jest ukształtowaną w toku ewolucji, jedną z emocji podstawowych i ma charakter adaptacyjny, depresja natomiast stanowi jego patologiczną formę. Źródeł depresji (melancholii), począwszy od starożytności upatrywano zarówno w biologii, w tym w genach człowieka jak i w czynnikach środowiskowych. Obecnie jako najbardziej prawdopodobny przyjmuje  się model predyspozycje – stres. Za  istotne dla pojawienia się depresji uznano:

  1. Czynniki biologiczne/genetyczne: warunkujące reakcję na stres oraz temperamentalne, w tym poziom neurotyczności (negatywna emocjonalność, wysoki poziom lęku, izolowanie się od wsparcia społecznego  i relacji);
  2. Czynniki środowiskowe: traumatyczne wydarzenia z dzieciństwa i sytuacje stresowe przekraczające zasoby/brak skutecznych strategii radzenia sobie  ze stresem;

Chociaż kryteria diagnostyczne depresji  dla osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży są takie same, to jej przebieg może się znacznie różnić. U obu grup trzy kluczowe wskaźniki depresji to:

  1. obniżony nastrój,
  2. utrata zainteresowań i odczuwania przyjemności (anhedonia),
  3. mniejsza energia, większa męczliwość prowadzące do wycofania się z aktywności,

(dwa z nich muszą być spełnione).

Ponadto mogą pojawić się:

  1. trudności w skupieniu uwagi,
  2. obniżenie samooceny i mała wiara w siebie,
  3. nieadekwatne poczucie winy, czucie się bezwartościowym,
  4. pesymistyczne postrzeganie swojej przyszłości,
  5. myśli lub zachowania samobójcze lub zachowania autoagresywne,
  6. problemy ze snem,
  7. zmiana apetytu (zmniejszenie lub zwiększenie),

(przynajmniej dwa muszą być spełnione).

Kiedy powyższe symptomy utrzymują się przynajmniej dwa tygodnie, mogą wskazywać na depresję. Depresja u dzieci a szczególnie u adolescentów przyjmuje różne maski i bywa trudna do zdiagnozowania. U młodych ludzi  często smutek pomieszany jest ze złością i irytacją. Występuje większa reaktywność nastroju, to znaczy na skutek pozytywnych zdarzeń (np. wspólne wyjście ze znajomymi) możemy obserwować chwilowy jego wzrost.

W związku z tym, że 23 lutego przypada Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją (ustanowiony przez Ministerstwo Zdrowia w 2001 r.), chcemy zwrócić szczególną uwagę na tę chorobę, która dotyka coraz większą rzeszę ludzi, w tym dzieci i młodzież. Chcemy, jako szkoła, wspólnie z rodzicami i uczniami, zastanowić się jak powstrzymać rozwój  nowej choroby cywilizacyjnej, upośledzającej funkcjonowanie dotkniętych nią osób i generującej ogromne koszty dla społeczeństwa.

Planujemy:

  1. Rozmowy z uczniami na temat smutku, jego znaczenia oraz możliwości szukania pomocy (gdy jest taka potrzeba); na temat stresu i skutecznych strategii radzenia sobie z nim;
  2. Spotkanie z rodzicami, którego tematem miałby być smutek i depresja w połączeniu z omówieniem możliwych oddziaływań. Termin spotkania zostanie ustalony po zgłoszeniu się osób chętnych. (Osoby zainteresowane proszone są o mejla do psychologa szkolnego – Karoliny Żak).
  3. Gazetkę szkolną dotyczącą smutku i depresji/dbania o swój dobrostan. (Samorząd uczniowski)
  4. Audycję przez szkolny radiowęzeł na powyższe tematy. (Samorząd uczniowski)

Zapraszamy rodziców do współpracy. Jesteśmy otwarci na Państwa inicjatywę.

Zespół psychologiczno–pedagogiczny:

Ewa Bosaka-Płocka – pedagog

Aleksandra Ławnicka-Blacha – pedagog

Karolina Żak – psycholog