22 listopada klasa 7c wraz z polonistką Judytą Włódarczak oraz  Anną Nowowsiak, Magdaleną Konieczną, Anną Machi, Tomaszem Brussym, a także Martą Łukasiewicz z Filii nr 1 Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy we Wrześni zorganizowali wyjątkowe wydarzenie – performatywne czytanie Dziadów Adama Mickiewicza w szkolnym garażu. To niezwykłe przedsięwzięcie połączyło pasję do literatury, sztuki i współczesnych form wyrazu, a także przybliżyło treść lektury uczniom klas siódmych.

Dziady, jedno z najwybitniejszych dzieł literatury polskiej. Mimo swojej trudnej, symbolicznej treści, utwór Mickiewicza nadal porusza serca i wyobraźnię. Performatywne czytanie stało się idealnym narzędziem, by ożywić tekst i zbliżyć go do współczesnego odbiorcy.

Niezwykłą scenerią do tej artystycznej interpretacji stał się szkolny garaż. Z pozoru niepozorna przestrzeń zamieniła się w miejsce pełne magii, tajemniczości i duchowego niepokoju. Dzięki odpowiednim dekoracjom, które nawiązywały do mistycyzmu utworu, oraz oświetleniu, uczniowie stworzyli atmosferę sprzyjającą pełnemu zaangażowaniu w przedstawienie.

Każdy z uczestników miał do odegrania swoją rolę – od Gustawa, przez Zosię, po postaci duchów i uczestników obrzędu. W trakcie wydarzenia uczniowie nie tylko recytowali fragmenty tekstu, ale także wcielali się w postacie, wyrażając emocje poprzez ton głosu.

Dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli treść Dziadów, ale także odkryli nowe sposoby pracy z literaturą – twórcze, zmysłowe, angażujące.